triangle Estructura organitzativa > Consell Professional > Comitès Institucionals > Història Clínica Electrònica i Documentació Hospitalària (CHCEDH)

 

Montserrat Gil Prades - Presidenta
INFORME 2011


El Comitè d’Història Clínica electrònica i Documentació Hospitalària (CHCe-DH) és un òrgan consultor / assessor en el tema de la documentació clínica, que forma part del Consell Professional (CP) de la Corporació.

Tanmateix, és un òrgan de transmissió de l’opinió professional i es coordina amb la resta de comitès institucionals a través del Consell Professional.

MISSIÓ

  • Desenvolupament de la història clínica electrònica.
  • Seguiment, manteniment i evolució del procés en el temps.
  • Avaluació de la qualitat de les històries clíniques i propostes de millora.


FUNCIONAMENT

El Comitè va iniciar la seva activitat el 4-7-2007 amb la primera reunió. Des de llavors s’han fet de forma regular reunions ordinàries, amb periodicitat quinzenal els dos primers anys i mensualment des de l’any 2009.

Durant l’any 2011 any hem fet 7 reunions ordinàries. El percentatge d’assistència dels membres del comitè a les sessions de 2011 ha estat del 63% i el percentatge d’excusats del 82%.

ACTIVITAT

Durant l’any 2011 el comitè ha treballat en l’estudi i resolució de problemes eminentment transversals a la implementació de la Història Clínica electrònica (HCe). Hem tractat diferents temes, alguns amb un grup de treball creat ad hoc i d’altres dins del mateix comitè.

1) Presentació i discussió del cronograma del projecte SICLÓ, centrat en les properes grans implantacions: gestió de pacients d’Urgències i d’Hospitalització, gestió de pacients de CEX, mòdul de facturació, circuits assistencials d'UFISS i PADES, circuit assistencial dels Hospitals de dia, integració del software Endobase a l'ETC. 

2) Pla de Contingència en cas d’aturada total o parcial dels sistemes informàtics. Grup de treball liderat per Jordi Núñez Mediero. Durant aquest any s’ha estat treballant a nivell tecnològic per poder disposar d’una plataforma alternativa que permeti la consulta d’informació des d’altres sistemes (Laboratori, Diagnòstic per la Imatge, Patologia) així com la recollida mínima d’informació (dades administratives i clíniques de l’episodi en curs) en cas de caiguda de l'ETC. El tema encara està obert i el grup de treball actiu.

3) Creació d’un grup de treball per a la “Normalització dels informes” per revisar el contingut i la forma dels informes clínics de la CSPT, en el context de l’entrada en vigor del Real Decret 1093/2010, de 3 de setembre de 2010, pel qual s’aprova el conjunt mínim de dades dels informes clínics del Sistema Nacional de Salut.

Aquest grup ha estat liderat per Susana Marín Duran, amb la següent composició: Francesc Anton Aguilà Artal, Gemma Garcia Parés, Montserrat Gil Prades, Susana Herranz Martínez, Manuela Macarro Rodríguez, Josep Pubill Soler i Ana Villagrà Garcia, a més de la participació puntual de diferents professionals d’àmbits concrets: Montserrat Torra Puig i Francesc Campos Barreda per Laboratori; Isabel Pardo Pardo per Radiologia; Ma Mercè Rey Ruhi i Neus Combalia Soriano per Patologia, i Josep Antoni Pijuan Cirera per Urgències,  per tractar els informes d’aquests àmbits.

El grup ha fet vuit reunions d'una hora i mitja de durada, amb periodicitat mensual, d’abril a desembre de 2011. S’han discutit i elaborat els informes de: Alta hospitalització, Alta Urgències, Consultes Externes, Laboratori, Radiologia, Anatomia Patològica, Endoscòpia de Pneumologia i Comunicat al Jutjat. El grup continua actiu per que cal encara definir més informes (Atenció Primària, Infermeria...). Els documents amb els informes ja definits s’han enviat a l'equip directiu del Projecte SICLÓ per a la seva priorització dins les tasques pendents.  

4) Discussió i elaboració del document: Proposta de reducció de paper a les històries clíniques.  Donat el gran volum d’històries clíniques en paper, i l’espai que ocupen actualment tant a les instal·lacions de Sta. Perpètua, com als arxius de la CSPT, la Dra. Raurich va fer una proposta per esporgar l’arxiu d’històries clíniques. Es va requerir del comitè que definís, seguint la normativa legal vigent sobre conservació de la història clínica (llei 16/2010, de 3 de juny) quins documents cal guardar i quins es poden eliminar. Després de treballar-ho, el comitè va elaborar un document que es va elevar a les diferents direccions executives dels diferents centres (Hospital de Sabadell, Salut Mental i UDIAT) per a la seva aprovació.

5) Discussió i elaboració del document: Accés a la informació clínica de l'ETC per part dels estudiants de medicina. El Dr. Pere Rebasa, com a coordinador de pràctiques dels estudiants de Medicina, va fer una petició al comitè per veure com es podia articular que els estudiants de rotatori de 6è any poguessin tenir accés a la informació clínica de l'ETC.  La Dra. Ma José Masdeu i la Dra. Sandra Montmany es van encarregar de fer les consultes pertinents en l’àmbit mèdic i la Sra. Montserrat Santé i el Sr. Jordi Torralbas  ho van fer en l’àmbit d’infermeria i de Salut Mental respectivament. Després de reunir tota la informació i de discutir-ho en el comitè es va elaborar un document que regula la forma de donar accés a la informació de l'ETC als estudiants de l’àmbit sanitari. Aquest document es va enviar, per la seva valoració, als Drs. Ferran Segura Porta i Salvador Navarro Soto, coordinadors de la Unitat Docent.

6) Sessió per als MEF de 1r any, dins dels cursos del PCC, sobre  HCe i sistemes d’informació impartit el 16 de maig de 2011.

7) Presentació i discussió de l’informe de resultats de l’Auditoria sobre la història clínica (Programa d’Avaluació d’Històries Clíniques a l’àmbit de l’Atenció  Especialitzada a Catalunya) realitzat a l’Hospital de Sabadell els dies 13 i 16 de maig de 2011.

8) L’acreditació hospitalària i la qualitat de la història clínica. La sessió del comitè del mes de novembre es va dedicar íntegrament a la presentació, per part de la Sra. Manuela Macarro, directora del Centre per la Qualitat de la Corporació, dels estàndards d’acreditació basats en model EFQM del Departament de Salut, relacionats amb la història clínica. Va comentar els resultats obtinguts en la primera autoavaluació de l’acreditació de l'Hospital de Sabadell. Davant la dificultat de donar resposta als estàndards de resultats que es demanen, es va plantejar la necessitat de poder obtenir aquesta informació a partir de les dades que tenim informatitzades a l'ETC.  Es va decidir la constitució d’un grup de treball que faria una primera aproximació als requeriments que ens demanen, les dades que tenim informatitzades, la forma d’extracció de l’informació i els passos a seguir posteriorment.

LÍNIES DE FUTUR - OBJECTIUS

  • La línia principal d’actuació continua sent l’estudi, discussió  i resolució de temes que afecten de forma transversal a tota l’aplicació electrònica de la història clínica.
  • Finalitzar l’elaboració del pla de contingència pels casos d’aturada parcial o total del sistema informàtic.
  • Treballar en la implantació de la història clínica electrònica tant mèdica com d’infermeria.