- Definir l’estratègia de desenvolupament, avaluació, difusió i implantació de les Guies de Pràctica Clínica a la Corporació Sanitària Parc Taulí (CSPT)
- Garantir uns estàndards de qualitat metodològica, de multidisciplinarietat i de consens en la gènesi dels documents assistencials dels quals el CIGC n'és competent.
- Optimitzar la presentació de les guies a la intranet, mitjançant la utilització d’un format unificat i homogeni.
- Continuar converses amb el CRIW per tal de millorar les prestacions del cercador de documents a la intranet.
- Treballar en la inclusió de paràmetres que es puguin informatitzar (indicadors de procés i resultat) que permetin fer un seguiment de l’ús de les guies.
- Actualitzar els diferents documents del CIGC publicats a la intranet.
-
Treballar conjuntament amb el Comitè d’Història Clínica Electrònica i Documentació Hospitalària per incorporar indicadors a l’estació de treball clínic, sobretot quan s’implanti la prescripció electrònica. Això permetrà establir un registre informàtic del seguiment dels documents d’ajuda a les decisions clíniques de la CSPT en la pràctica clínica diària.
Presentació Àrea sanitària de referència Parc Taulí en xifres
Estructura organitzativa > Consell Professional > Comitès Institucionals > Guies Clíniques (CIGC)
Julio Font Rocabayera - Presidenta El Comitè Institucional de Guies Clíniques (CIGC) és un òrgan de transmissió de l’opinió professional i s’ha de coordinar amb la resta de comitès institucionals a través del Consell Professional. MISSIÓ
Avaluar els documents d’ajuda a la presa de decisions clíniques (guies de pràctica clínica, protocols, trajectòries clíniques, vies clíniques…) des del punt de vista metodològic, vetllant per la representativitat equitativa de tots els professionals que intervenen en cada procés. FUNCIONAMENT Documents Els documents que tracta el CIGC són d’elaboració interna que acostumen a estar basats en guies de pràctica clínica i protocols externs avalats per les diferents societats i agrupacions científiques. Aquests documents adapten les recomanacions a les peculiaritats assistencials i tecnològiques pròpies de la nostra institució i marquen les normes de bona pràctica clínica a la CSPT. El CIGC vetlla perquè tots el documents es redactin amb claredat, per un equip multiprofessional i multidisciplinari, i obtinguin el consens previ entre totes les unitats, serveis i òrgans de direcció. Alhora, garanteix l’accessibilitat dels documents a tots els professionals mitjançant els sistemes d’informació en xarxa de la institució. Per això cada document és revisat prèviament per quatre membres del comitè, puntuat d’acord amb un sistema objectiu, modificació feta pel mateix comitè de l’instrument Agree (Appraisal of Guidelines Research & Evaluation: http://www.agreetrust.org/) i discutit després a la sessió presencial. Abans de la sessió presencial freqüentment s’envien les avaluacions a la secretària del CIGC per correu electrònic. A la sessió presencial, es confronten les avaluacions, es discuteixen i es consensuen les observacions que es notificaran al coordinador del document, en cas que es consideri necessari, perquè siguin incorporades al document abans de l’aprovació pel comitè. Un cop aprovat pel CIGC, es remet al Consell Professional i a les Direccions Clíniques per a la seva avaluació i aprovació. Si sorgeixen noves observacions es faran arribar al coordinador perquè les respongui abans de la publicació definitiva a la intranet.
Pel que fa al suport que actualment es pot oferir als professionals que elaboren documents cal destacar que: El CIGC pot oferir suport metodològic, però en cap cas es pot implicar en la redacció del document, ja que això l’inhabilitaria per avaluar-lo. Per tant, el CIGC no fa ni guies ni protocols ni trajectòries. Es considera irrenunciable mantenir una perspectiva externa al grup d’elaboració per garantir una avaluació objectiva. Seguiment i avaluació del resultats de les guies Per atribuir el valor corresponent als diferents documents d’ajuda a les decisions clíniques, s’ha de portar a terme una avaluació dels resultats assistencials després de la seva implantació. A tal efecte, es considera imprescindible que cada document incorpori uns indicadors que serveixin per al monitoratge del compliment de les recomanacions expressades. L’obtenció de la informació assistencial requerida per donar contingut als indicadors exigirà una estreta relació amb el sistema d’informació, per introduir progressivament els indicadors en els registres assistencials. El comitè disposa de la seva base de dades i sap quan s’ha previst revisar o actualitzar cada document. Recordarà als grups elaboradors la necessitat de revisar i actualitzar periòdicament el document i si en un termini d’entre 4 i 8 anys, segons el tipus de document, no s’ha actualitzat, el comitè deixarà de publicar-lo a la intranet. ACTIVITAT S’han realitzat un total de set reunions presencials amb un percentatge d’assistència global del 64,10% i s’han avaluat un total de 14 documents d’ajuda a les decisions clíniques. D’aquests, 12 han estat aprovats i publicats i 2 resten pendents de correcció d’esmenes menors. El percentatge en el compliment global de les avaluacions dels documents pels diferents membres del comitè ha estat del 98%. A banda de les reunions, els membres del CIGC han col·laborat donant suport als coordinadors dels diferents documents. Per facilitar la creació i redacció dels documents d’ajuda a les decisions clíniques s’ha actualitzat el document: “Requisits sobre els continguts i l’estructura dels documents CSPT d’ajuda a les decisions clíniques” i s’ha afegit una plantilla patró per facilitar la redacció i unificació del format.
Guies aprovades pel Consell de Direcció el 2011
|
||||||||||||||||||||||||||||||