RecerCaixa lliura 145.000 euros a dos projectes d’excel·lència del Parc Taulí en el camp de les ciències socials i de la salut
- Posted In:
- Notícia
- no comments
Dos projectes encapçalats per professionals investigadors del Parc Taulí van rebre ahir la suma de 145.000 euros de La Fundació Bancària “la Caixa” i de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques, en el marc de la convocatòria del 2017 del programa RecerCaixa, que en aquesta edició ha concedit un total d’1,6 milions d’euros a 20 projectes d’excel·lència en l’àmbit de les ciències socials i de la salut.
Concretament es tracta, d’una banda, del projecte Realidad virtual para la prevención del bullying en el aula, amb Miguel Barreda Ángeles, de la Fundació Eurecat, i amb Narcís Cardoner Àlvarez, del Centre de Salut Mental Parc Taulí, com investigadors principals, finançat amb 86.110,45 euros.
I, d’altra banda, del projecte Construcció de resiliència entre dones: un plantejament de neurociència social per prevenir les conseqüències de la violència de la parella, amb Antonio Armario García, de la UAB, i Ximena Goldberg Hermo, de la Fundació Parc Taulí, com a investigadors principals, finançat amb 58.720,01 euros.
Amb aquesta nova edició, i sumant-hi totes les convocatòries anteriors, des del 2010 fins al 2017, el programa RecerCaixa ha impulsat 177 projectes de 31 universitats i centres de recerca de tot Catalunya, als quals s’han destinat, enconjunt, 13,1 milions d’euros.
És de destacar aquesta vuitena convocatòria del programa, s’hi han presentat un total de 283 projectes, dels quals el 28 % són recerques de l’àmbit de les humanitats i la cultura; el 23 %, de les polítiques públiques; el 28 %, de l’educació, i el 21 % restant, de la inclusió social. Els 20 projectes seleccionats estan liderats per investigadors de 18 centres de recerca i universitats de Catalunya.
Aquest és el resum dels projectes del Parc Taulí que han rebut un ajut de l’edició RecerCaixa 2017:
Realitat virtual per a la prevenció del bullyinga l’aula. Miguel Barreda Ángeles, F. EURECAT (Barcelona); NarcísCardoner Álvarez, CorporacióSanitàriaParcTaulí (Barcelona).
S’estima que 1 de cada 4 infants espanyols pateix assetjament a l’escola, fet que por comportar greus conseqüències que inclouen des del fracàs escolar fins a problemes de salut. Aquest projecte té com a objectiu principal estudiar les possibilitats de la realitat virtual a l’aula, com a instrument per estimular l’empatia dels alumnes i reduir així la prevalença de l’assetjament escolar. Es planteja un ús innovador d’aquesta tecnologia, a partir de la cocreació de continguts amb els alumnes, així com una aproximació nova per mesurar-ne l’eficàcia, basada en mètodes neurocientífics. Els possibles beneficis per a la societat passen pel desenvolupament d’intervencions educatives per reduir la prevalença de l’assetjament escolar, i també per potenciar l’adopció de la realitat virtual com a instrument per millorar les nostres habilitats cognitivo emocionals, entre d’altres.
Construcció de resiliència entre dones: un plantejament de neurociència social per prevenir les conseqüències de la violència de la parella. Antonio Armario García, UniversitatAutònoma de Barcelona (Barcelona); Ximena GoldbergHermo, FundacióParcTaulí (Barcelona).
La violència de parella íntima (VPI) és la forma més comuna i alarmant de la violència contra les dones, que afecta fins a un 25 % de totes les dones a Catalunya. Aquest projecte adopta la innovadora perspectiva de la neurociència social per treballar en la identificació de vulnerabilitats adquirides com a conseqüència de la violència, tant en l’àmbit de les interaccions socials, com en el del processament de l’activitat neuroendocrina. A més, incorpora eines de la recerca qualitativa per generar recursos d’aprenentatge consensuats entre les dones participants. L’aportació principal del projecte és conduir a la creació d’estratègies de recuperació i apoderament entre les dones que han patit violència, generant impressions saludables duradores en la seva vida quotidiana.
Per a més informació:
Leave a Reply