Salut i Educació presenten una guia per a l’abordatge de les conductes suïcides en els centres educatius
- Post Tags:
- conducta suïcida
- Guia
- Posted In:
- Notícia
- no comments
Els departaments de Salut i Educació han presentat la Guia per a l’abordatge de la conducta suïcida i de les autolesions no suïcides en el centre educatiu on es recullen les orientacions sobre com cal actuar de forma coordinada entre els agents educatius i de salut davant d’una verbalització d’intencionalitat suïcida, d’una temptativa o del suïcidi pròpiament dit, i també quan es detectin autolesions.
Els efectes de la pandèmia de la covid-19 incrementen els factors de risc del suïcidi: l’aïllament social, i l’impacte econòmic i social. Aquesta situació ha implicat la disrupció de la vida de milions de persones i està tenint una forta repercussió en la salut mental de la ciutadania, especialment remarcable en la població infantil i juvenil.
A Catalunya, els centres de salut mental infantil i juvenil han incrementat un 8,5 % el nombre de persones ateses i un 23,4 % el nombre de visites totals el 2021, respecte del 2019. Així mateix, les urgències de menors de 18 anys han augmentat un 28,5 % durant aquest mateix període.
El Codi Risc Suïcidi de Catalunya va registrar, en l’any posterior a la pandèmia, un increment de temptatives de suïcidi (temptatives autolítiques) en adolescents noies (entre 12 i 18 anys) del 195 % respecte de l’any anterior. En nois també es va detectar increment, però menor, en un 10 %.
L’any 2020 es van produir a Catalunya 527 morts per suïcidi, dels quals el 74,2 % van ser d’homes. La taxa de suïcidis per 100.000 habitants a Catalunya, l’any 2020, va ser del 6,8 %. Aquesta taxa és lleugerament inferior a la mitjana de l’Estat espanyol (8,0 per 100.000 habitants). El 2020 el suïcidi va ser la primera causa de mort entre les persones entre 15 i 44 anys.
El conseller de Salut ha assenyalat que “treballar en la prevenció del suïcidi als centres educatius és fer-ho al lloc ideal, ja que l’escola és el gran espai democratitzador del nostre país”. A més, el titular de Salut ha anunciat que “la guia anirà acompanyada d’una formació a tots els docents del país que permetrà la seva aplicació en cada una de les situacions de temptatives de suïcidi, suïcidis i autolesions”.
Els centres educatius són bons observatoris per detectar i prevenir el malestar emocional en relació amb la conducta suïcida. D’aquí sorgeix el propòsit conjunt del Departament de Salut i del Departament d’Educació d’implementar aquest material per a l’abordatge del suïcidi i les autolesions no suïcides en l’àmbit educatiu, que es dirigeix a tot l’alumnat de l’escolaritat obligatòria i postobligatòria, i que ofereix unes pautes adequades per a l’actuació coordinada i precoç en els centres educatius.
Per això la Guia recull diferents orientacions sobre com cal actuar de forma coordinada entre els agents educatius i de salut davant d’una verbalització d’intencionalitat suïcida, d’una temptativa o del suïcidi pròpiament dit. També hi ha orientacions sobre com actuar davant les autolesions no suïcides.El document busca que el docent, en el cas que detecti qualsevol de les circumstàncies descrites, sàpiga com acompanyar l’alumne afectat i conegui quin és el circuit d’actuació i comunicació que li cal seguir, implicant l’equip directiu del centre i els professionals de salut, i en contacte amb la família del menor.
En aquest sentit, el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha assenyalat que “tenim la convicció que els centres són el principal espai d’acollida, escolta i confiança de l’alumnat, on s’atenen les seves necessitats emocionals”. Per això, segons el titular d’Educació, s’ha de fer un treball a l’aula, en tutories individualitzades i amb les famílies, i el Protocol ha de servir per “dotar d’eines i pautes molt clares els nostres docents per com actuar davant aquestes situacions. Volem que els mestres que detectin qualsevol circumstància sàpiguen què han de fer”.
Per la seva part, la cap de psiquiatria infantil de l’hospital Parc Taulí, Montse Pàmias,ha explicat que “s’ha elaborat aquesta guia, unint la voluntat de prevenir la conducta suïcida amb la demanda d’Educació de què fem quan a l’escola passen aquestes situacions”. També ha remarcat que “tot i l’estrès de la pandèmia i l’increment de temptatives de suïcidis en adolescents, disposem d’eines i estem elaborant programes que han permès aconseguir que les dades de mort per suïcidi no incrementi en adolescents”.
Leave a Reply