- El departament d’infermeria és qui lidera la nova Unitat Assistencial de Resolució Avançada (ARA) que gestiona la demanda urgent de baixa complexitat amb el suport d’una eina basada en la intel·ligència artificial (IA)
- Els pacients que han estat atesos per l’ARA destaquen el bon funcionament i la rapidesa de l’assistència
El Parc Taulí ha creat una nova unitat al Servei d’Urgències: la Unitat Assistencial de Resolució Avançada (ARA), constituïda per infermeres i que compta amb el suport d’un software d’intel·ligència artificial. Amb aquesta nova eina, l’equip d’infermeria orienta i tracta pacients amb patologies de baixa complexitat i elevada incidència com: cervicàlgies, esquinços de turmell, infeccions orina, vertigen, entre d’altres; disminuint, significativament, els temps d’espera sense perdre la qualitat i seguretat de l’assistència sanitària.
Mediktor és el desenvolupador del software que utilitza la Unitat ARA i que ha estat adaptat específicament per aquest projecte amb col.laboració amb l’Institut d’Investigació i Innovació Parc Taulí (I3PT). El seu avaluador de símptomes, el més precís per al triatge i prediagnòstic comprovat clínicament, ofereix el suport adequat a l’hora de prendre decisions d’una manera organitzada, ràpida i eficaç.
El personal d’infermeria de la Unitat ARA, format prèviament, inicia l’assistència del pacient a través del software integrat dins el sistema informàtic del Parc Taulí. Mitjançant preguntes orientades al cas particular de cada cas, l’equip d’infermeria obté un llistat de possibles malalties que podran ser confirmades o descartades a través de proves complementàries. Finalment, es prescriuran els tractaments pertinents, segons protocols definits pels mateixos professionals de l’hospital. El personal d’infermeria és l’encarregat de confirmar el diagnòstic final i genera l’informe assistencial. Sempre hi ha un professional mèdic de referència disponible assignat a la Unitat. L’informe assistencial obtingut s’adjunta a la història clínica de cada pacient de manera automàtica.
Tal com apunta Elisabet Vives, cap d’Infermeria del Servei d’Urgències, destaca que “la incorporació de la Unitat ARA suposa un avenç significatiu per a l’assistència al pacient que ve a Urgències, ja que suposa la integració d’un nou nivell assistencial en el qual les infermeres, amb competències avançades, amb el suport d’un software d’intel·ligència artificial, donen resposta a consultes de baixa complexitat”. Vives afegeix que “aquest sistema té un alt nivell de resolució, que permet reduir el temps d’espera de l’assistència i, al mateix temps, millorar l’experiència del pacient. La Unitat ARA és molt rellevant per visibilitzar les infermeres de l’Àrea d’Urgències i el seu desenvolupament competencial, així com per la integració de la intel·ligència artificial en un procés del sistema sanitari”.
Cada any, més de 130.000 pacients acudeixen al Servei d’Urgències del Parc Taulí. La unitat ARA és una aposta per un model híbrid que empodera el personal d’infermeria amb l’ajut d’un software d’intel·ligència artificial. Suposa la implantació d’un procés assistencial innovador, en el qual és possible tractar patologies de baixa complexitat i alta freqüència.
María Ángeles Alvarez
Si yo sé que existe este servicio , uviese ido pues llevo desde septiembre que me descubrieron sangre en las heces ,y hasta el día 7 de julio no me lo han programado ,un poco más y tarda un año ,perdonen las molestias ,pero así me he desahogado