L’I3PT visibilitza les seves professionals en escoles per despertar vocacions científiques
- Posted In:
- Divulgació científica
- Mireia Córcoles
- no comments
La baixa presència de noies a les carreres de ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (STEM, per les sigles en anglès) es deu, en part, a la falta de referents per a les nenes i joves, que no tenen figures visibles amb qui emmirallar-se, ja sigui perquè hi ha poques dones ocupant càrrecs directius, o bé perquè aquelles que han aconseguit trencar el sostre de vidre o han fet aportacions destacades han quedat invisibilitzades.
Tal com mostren les dades, això s’acaba traduint en una realitat que cal revertir: només un 28% d’investigadors al món són dones i el 35% dels estudiants de carreres STEM són dones. Davant d’aquesta situació, els experts apunten que cal despertar vocacions científiques des de ben petites.
El compromís social de l’Institut
En el marc de la celebració el dia 11 de febrer, Dia Mundial de la Dona i la Nena en la Ciència, l’equip de l’Institut va voler contribuir a les iniciatives organitzades a nivell global per fomentar les vocacions cientificotècniques de la joventut, especialment entre les noies, i reconèixer el paper clau que les dones tenen en la comunitat científica i tecnològica.
“L’11F és una oportunitat per reflexionar i debatre sobre el nostre paper per revertir aquesta desigualtat estructural i sistèmica i consensuar accions i compromisos. Creiem fermament que cal un canvi urgent i no podem permetre’ns perdre el 50% de talent per fer front als reptes enormes que planteja el futur”, ha afirmat la directora de gestió de l’I3PT, Gloria Palomar.
L’Institut, amb el seu compromís ètic i social, està alineat amb els principis de Recerca i Innovació Responsable (RRI, per les seves sigles en anglès), que contempla sis eixos, tres dels quals s’han tingut en compte en aquesta iniciativa: la participació ciutadana, la igualtat de gènere i l’educació científica.
L’I3PT organitza diferents tallers en centres educatius
Amb l’objectiu de visibilitzar que al sector de la salut hi ha dones científiques excel·lents, amb talent, empoderades i de referència, l’Institut (I3PT) ha organitzat dos tallers en centres educatius.
D’una banda, la responsable de la Unitat de Projectes, Anna Aguilar, ha impartit la xerrada “Les nostres mares científiques” a alumnes de P4 i de 2n de Primària de l’Escola Mas Boadella de Sabadell amb l’objectiu de descobrir als i les més menudes l’univers dels centres de recerca i el talent femení que hi ha a l’Institut. “Les vocacions científiques s’han de despertar des de ben petites, quan encara estan en procés de descobriment personal i comencen a tenir una visió més sòlida del món“, ha explicat Aguilar.
Per altra banda, Judith Juan i Laura Lizama, project managers de la Unitat d’Innovació, han impartit un taller d’innovació hospitalària a l’Institut Can Planas de Barberà del Vallès, en què l’alumnat de primer de Batxillerat Científic ha après de primera mà què és la innovació als hospitals, han conegut solucions innovadores fetes a l’actualitat per dones, i han treballat en grups per presentar propostes innovadores davant d’un repte mèdic.
Tant la direcció de l’Institut com les project managers han valorat molt positivament la iniciativa que, segons han destacat, “ha contribuït a què l’alumnat constati que davant d’un repte tots i totes estem capacitats per trobar una solució i que si es treballa en equip s’aconsegueixen bon resultats”. “Això és fonamental per transmetre’ls-hi que podran estudiar allò que els agradi perquè tots tenim la capacitat per arribar on volem”. Lizama i Juan han subratllat que aquest tipus d’activitats “contribueixen a què a través de vivències experiencials, tant importants en aquestes edats, es trenquin estereotips de gènere i es despertin i es formin vocacions”.
Leave a Reply