INFORME ANUAL 2008

Estructura organitzativa > Centres > Salut Mental Parc Taulí

 

Diego J. Palao Vidal Director executiu
INFORME 2008

MISSIÓ

Donar resposta a la població de referència amb una atenció sanitària i social de qualitat, resolutiva, integral i que fomenti l’equitat i la satisfacció en un marc de sostenibilitat.

Valors:

  • L’orientació als ciutadans en la seva diversitat
  • L’excel·lència
  • La cooperació
  • El compromís amb l’entorn, tant amb les persones com amb el medi ambient


LÍNIES D'ACTUACIÓ

RESULTATS DEL PLA ESTRATÈGIC DE SALUT MENTAL 2007-2008 DEL TAULÍ

La Memòria d’aquest any 2008 reflecteix els principals resultats quantitatius i qualitatius de l’aplicació del Pla Estratègic i Operatiu del Centre de Salut Mental Parc Taulí (CSMPT) 2007-2008.  Els importants canvis assolits ens situen en una posició privilegiada pel desplegament dels serveis i programes necessaris, d’acord amb el Pla director de Salut Mental i Addiccions de Catalunya.

Les línies estratègiques desenvolupades han permès assolir resultats impensables fa només dos anys i que són el resultat en primer lloc de l’esforç i el compromís dels professionals del Taulí, de les sinèrgies establertes amb els professionals d’altres àmbits sanitaris –especialment de l’atenció primària- i comunitaris –serveis socials, educació i justícia -, amb les autoritats sanitàries i municipals, i per descomptat, amb les associacions de malalts i de familiars.


ACTIVITAT ASSISTENCIAL

Els resultats d’aquest esforç transformador ens han portat a assolir més del 80% dels objectius del Pla abans de finalitzar l’any:

  • Els serveis de Salut Mental del Taulí (tant d'adults com d'infants i joves) són més accessibles i permeables per als pacients i familiars
    Hem reordenat el servei per donar una millor resposta, més orientada a les necessitats dels usuaris i les seves famílies. Això es tradueix en uns serveis ambulatoris que es mantenen sense llistes d’espera i unitats d’hospitalització eficients que han reduït l’estada mitjana fins als límits òptims.

  • S’ha iniciat el procés d’actualització contínua de la cartera de serveis (psicoteràpies i guies clíniques per patologies basades en la millor evidència disponible)
    El repte serà la seva implantació en la sistemàtica de treball ordinària i facilitar l’avaluació per establir un feedback útil per als professionals. L’avanç en l’àrea infanto - juvenil ha estat especialment destacable i aquí el repte estarà en integrar les intervencions d’altres agents fonamentals en el procés assistencial (educació, justícia juvenil...)

  • S’han realitzat accions per millorar l'accés als recursos TIC corporatius en les consultes (registres clínics per informes, correu electrònic...)
    El repte d’adaptar al nostre àmbit el Sistema Informació  corporatiu (SICLO)

  • Implantació d’instruments de gestió clínica i de millora de la qualitat
    S'han implantat el model EFQM i aplicació a les DPO, pla estratègic, plans de millora d’auditories externes...), circuits d'incidents sentinella... El model de millora continua de qualitat requereix una cultura de l’autoavaluació i de l’aprenentatge molt activa que cal fomentar.

  • Millora evident en la satisfacció dels usuaris i les famílies (empowerment)
    L’estratègia de millorar els canals de comunicació amb les associacions i d’estimular la implicació de pacients i familiars amb els seus tractaments és una aposta sense retorn dels professionals del Taulí.

  • Implicació dels professionals: participació en la planificació i en els canvis i formació continuada adaptada als reptes del model. Sense la seva complicitat els canvis no haurien tingut els resultats desitjats i tampoc la il·lusió amb què afrontem els reptes de futur.


Taula I: Activitat ambulatòria

Equip
Primeres visites
Visites successives
Ratio
Visites urgents
2007
2008
2007
2008
2007
2008
2008
CSM I
1.856
1.468
15.060
14.393
8,11
7,88
2,41%
CSM II
1.314
1.322
12.557
13.677
9,56
9,09
4,27 %
CSMIJ I
-
1.205
-
11.424
-
9,48
1,54%
CSMIJ II*
-
435
-
3.691
-
8,49
0,05 %


* Descripció diferenciada de l’activitat del CSMIJ II de Cerdanyola-Ripollet


Taula II: Activitat de la Unitat de Psiquiatria d'Aguts


Any
2007
2008
Altes psiquiàtriques Aguts
529
441
Altes psiquiàtriques Subaguts
-
99
Altes desintoxicació
111
87
Urgències psiquiàtriques
3.216
3.305
Unitat Crisi Adolescents
59
71

El programa de subaguts ha estat registrat aquest any 2008, per això no hi ha comparació amb l'any anterior.

És de destacar que durant 6 mesos de 2008 mitja planta d'hospitalització va estar tancada per reformes.

Taula III: Activitat dels Hospitals de Dia

Equip
Altes
Sessions
 
2007
2008
2007
2008
Adults
161
177
3.820
4.363
Adolescents
43
89
2.495
2.772

 

Taula IV: Activitat del Servei Rehabilitador Comunitari (Centre Antaviana)

Any
2007
2008
Altes
33
41
Nombre de pacients atesos
89
112
Sessions
10.968
15.318

El  Servei Rehabilitador Comunitari Antaviana va ser qualificat per la Fundació Avedis Donabedian com un dels 7 millors centres, d'entre els 59 avaluats a diferents regions Catalunya.

DOCÈNCIA, RECERCA I FORMACIÓ 

  • Repte R+I: Es van definir tres línies de recerca (epidemiologia psiquiàtrica que integra les activitats de l’Observatori de Salut Mental de Catalunya, esquizofrènia i diferències de gènere en trastorns afectius) que ja donen resultats. S’han realitzat publicacions en les tres línies i  presentat nombrosos projectes en col·laboració amb altres equips en les convocatòries anuals de recerca competitiva (12 projectes en la convocatòria de la Marató de TV3,  1 TRACE i 2 FIS)
  • Millora substancial dels programes de formació continuada que s’acrediten majoritàriament (seminaris d’actualització, programes de sessions clíniques i extraordinàries...), dels programes docents dels MEF de psiquiatria que han recuperat i millorat els bons resultats de les avaluacions d’anys previs i, per últim l’acreditació d’una plaça de formació de Psicòleg Clínic (PEF).

L'any 2008 també ha estat l’any en què s’ha completat el Projecte europeu contra la depressió a Sabadell (www.eaad.net) que ens deixa uns fruïts de gran transcendència clínica:

  • Una privilegiada relació amb els equips d’atenció primària, amb l’inici, entre d'altres, de programes psicoeducatius grupals realitzats per infermeria o d’una guia farmacoterapèutica consensuada.
  • Un programa assistencial permanent de gestió de casos de temptatives de suïcidi ateses al Servei d’Urgències. Els antecedents de temptatives de suïcidi són el principal factor de risc del suïcidi i el programa de gestió de casos amb seguiment telefònic s’ha d’avaluar a mig termini per determinar el seu potencial preventiu.
  • Un programa d’anàlisis sistemàtic dels suïcidis consumats (inicialment de Sabadell) en col·laboració amb l'Institut de Medicina Legal de Catalunya, amb la direcció d’atenció primària de l’ICS i amb el Comitè Institucional de mortalitat de l’Hospital de Sabadell.
  • Un projecte d’avaluació de l’impacte clínic i econòmic del projecte en comparació amb Terrassa.

LÍNIES DE FUTUR

  • Desenvolupar les noves accions de salut mental del pla d’empresa 2008-2012 (d’acord amb el pla estratègic corporatiu, el pla director i el mapa sanitari), tenint en consideració l’actual situació d’entorn econòmic i de finançament desfavorable:
    • Cartera de serveis de salut mental en atenció primària.
    • Programes específics per patologies (T. conducta alimentària, T. límit de la personalitat.  Primers episodis psicòtics).
  • Consolidar estratègies de millora de qualitat en tots els serveis i en el desenvolupament de la cartera de serveis de salut mental en atenció primària.
  • Intensificar les aliances amb altres proveïdors de salut mental i addiccions i de serveis comunitaris per donar una atenció integrada als pacients amb trastorns mentals en el Vallès Occidental Est.
 

 

© 2009 Centre de Comunicació - Corporació Sanitària i Universitària Parc Taulí - Parc Taulí, 1, 08208 Sabadell Tel. 93 745 83 80 - ccc@tauli.cat