INFORME ANUAL 2008

Estructura organitzativa > Consell Professional > Comitès Institucionals > Competències Professionals (CICP)

 

Antonio Nogueras Rimblas President
INFORME 2008


MISSIÓ

El Comitè Institucional de Competències Professionals és un òrgan del Consell Professional que té com a objectiu promoure i gestionar, en l’àmbit de la Corporació Sanitària Parc Taulí, el coneixement sobre els aspectes relatius a les competències professionals.

Mitjançant la cerca, anàlisi i intercanvi d’experiències, basades en objectius similars, que es realitzin dins la pròpia organització o en contextos externs; promovent l’autoreflexió sobre la pràctica realitzada i aportant instruments validats i útils per a la presa de decisions en matèria de competències professionals.

Per promoure l’excel·lència professional mitjançant els coneixements, les habilitats i les actituds consubstancials, tant al model assistencial de la CSPT com al de la pròpia professió.

Tanmateix, és un òrgan de transmissió de l’opinió professional i s’ha de coordinar amb la resta de comitès institucionals a través del Consell Professional.


FUNCIÓ

Funcions genèriques:

  1. Reflexionar estratègicament sobre les competències en les professions sanitàries, detecció dels àmbits competencials emergents i benchmarking continu en altres empreses sanitàries, en les diferents societats científiques i en l’administració.
  2. Assessorar als diferents òrgans de la CSPT sobre les competències professionals, la seva avaluació i els diferents sistemes d’acreditació i recertificació.
  3. Difondre i incrementar el coneixement sobre aquest tema en el conjunt de l’organització.

 

Com a corol·lari, entre les seves funcions hi ha:

  1. Promoure la definició de competències dins dels diferents centres, unitats, programes, etc... de la CSPT d’acord amb els seus valors i amb  els establerts per les societats científiques.
  2. Promoure en la CSPT la conducció directiva de fòrums professionals sèniors, tant formals com informals, que permetin i facilitin reflexionar sobre la pràctica. Conscients que és la millor via per difondre al si de l’organització els valors del professionalisme i del model assistencial de la Institució, així com per incrementar la connexió amb la societat i fer llum als seus nous valors.
  3. Detecció de gaps entre la importància i el nivell de formació dels diferents àmbits competencials, proposant les mesures de formació al CIF o, si escau, als òrgans i direccions pertinents.
  4. Conèixer la utilitat i les limitacions dels diferents instruments d’avaluació de competències i de quins serien més idonis en cada cas.
  5. Promoure experiències d’avaluació de competències a la CSPT, facilitant les connexions i la logística de les experiències d’avaluació de competències que hi puguin haver en altres àmbits de la CSPT o  fora.
  6. Proposar les habilitats i actituds que siguin consubstancials al model assistencial de la CSPT, i que com a tal s’hagin de promoure i requerir en la manera de fer de tots els treballadors, per a qualsevol funció o tasca.

 

FUNCIONAMENT

El juny de 2008 es va renovar i reorganitzar el comitè en la seva composició i el seu funcionament. Respecte a la composició del comitè, s’ha incorporat un R4 i una infermera d’Atenció Primària.

El funcionament del comitè es desenvolupa en dos grups de treball:

  1. Aplicació a la CSPT de les competències professionals i col·laboració amb docència i Programa MEF Taulí. Liderat per la Dra. P. Rivera, com a vicepresidenta i posteriorment presidenta del comitè.

La Dra. P. Rivera és membre del Comitè Institucional de Docència (CID) i ha de promoure el Model MEF del Taulí.

  1. Benchmarch i pàgina Web sobre competències professionals. Liderat pel Dr. A. Nogueras.

La reunió plenària del comitè és bimensual i les reunions dels subgrups són mensuals i independents a la plenària.


ACTIVITAT

  • Durant l’any 2008 s’han realitzat 3 sessions ordinàries i 3 reunions del grup Benmarch i pàgina Web.
  • L'assistència a les reunions durant el 2008 ha estat d’un 78,79%.
  • S'han posat en marxa els 2 grups de treball del comitè:

    1. Aplicació a la CSPT de les competències professionals i col·laboració amb docència i Programa MEF Taulí.
    2. Benchmarch i pàgina Web sobre competències professionals.

  • El comitè ha treballat en els següents temes:
  1. Posicionament del CICP respecte a l’objecció de consciència i transfusions en els testimonis de Jehovà.
  2. Reflexió, discussió i aprovació del replantejament de la carrera professional en la CSPT.
  3. La pàgina Web del comitè està actualitzada i en funcionament. S’ha revisat la bibliografia i la que s’ha considerat rellevant està penjada a la Intranet.

    Durant el 2008 s’han realitzat 2537 entrades a la Intranet  i 1619 durant el 2007.

S’han presentat i discutit els següents articles:

  • Boor K, Scheele F, van der Vleuten CP, Teunissen PW, den Breejen EM,Scherpbier AJ; "How undergraduate clinical learning climates differ: a multi-method case study". Med Educ. 2008 Oct;42(10):1029-36.
  • Violato C, Lockyer JM, Fidler H; "Changes in performance: a 5-year longitudinal study of participants in a multi-source feedback programme". Med Educ. 2008 Oct;42(10):1007-13.
  • Maker VK, Donnelly MB; "Surgical resident peer evaluations-what have we learned". J Surg Educ. 2008 Jan-Feb;65(1):8-16.
  • Kroll L, Singleton A, Collier J, Rees Jones I; "Learning not to take it seriously: junior doctors' accounts of error". Med Educ. 2008 Oct;42(10):982-90.
  • Haidet P, Kelly PA, Bentley S, Blatt B, Chou CL, Fortin AH 6th, Gordon G, Gracey C, Harrell H, Hatem DS, Helmer D, Paterniti DA, Wagner D, Inui TS; Communication, Curriculum, and Culture Study Group; "Not the same everywhere. Patient-centered learning environments at nine medical schools". J Gen Intern Med. 2006 May;21(5):405-9.
  • Haidet P, Kelly PA, Chou C; Communication, Cirriculum, and Culture Study Group; "Characterizing the patient-centeredness of hidden curricula in medical schools: development and validation of a new measure". Acad Med. 2005 Jan;80(1):44-50.
    S’ha fet la traducció de l’instrument C3 i s’ha distribuït al CID, Dr. De Nadal i Dr. S. Navarro.
  • Humphrey HJ, Smith K, Reddy S, Scott D, Madara JL, Arora VM; "Promoting an environment of professionalism: the University of Chicago "Roadmap"". Acad Med. 2007 Nov;82(11):1098-107. Erratum in: Acad Med. 2008 Nov;83(11):1048.
  • Rider EA, Keefer CH; "Communication skills competencies: definitions and a teaching toolbox". Med Educ. 2006 Jul;40(7):624-9. S’ha fet la traducció al castellà del mateix.

 

 

© 2009 Centre de Comunicació - Corporació Sanitària i Universitària Parc Taulí - Parc Taulí, 1, 08208 Sabadell Tel. 93 745 83 80 - ccc@tauli.cat