Antonio Nogueras Rimblas President
INFORME 2008
MISSIÓ
El Comitè Institucional de Competències Professionals és un òrgan del Consell Professional que té com a objectiu promoure i gestionar, en l’àmbit de la Corporació Sanitària Parc Taulí, el coneixement sobre els aspectes relatius a les competències professionals.
Mitjançant la cerca, anàlisi i intercanvi d’experiències, basades en objectius similars, que es realitzin dins la pròpia organització o en contextos externs; promovent l’autoreflexió sobre la pràctica realitzada i aportant instruments validats i útils per a la presa de decisions en matèria de competències professionals.
Per promoure l’excel·lència professional mitjançant els coneixements, les habilitats i les actituds consubstancials, tant al model assistencial de la CSPT com al de la pròpia professió.
Tanmateix, és un òrgan de transmissió de l’opinió professional i s’ha de coordinar amb la resta de comitès institucionals a través del Consell Professional.
FUNCIÓ
Funcions genèriques:
- Reflexionar estratègicament sobre les competències en les professions sanitàries, detecció dels àmbits competencials emergents i benchmarking continu en altres empreses sanitàries, en les diferents societats científiques i en l’administració.
- Assessorar als diferents òrgans de la CSPT sobre les competències professionals, la seva avaluació i els diferents sistemes d’acreditació i recertificació.
- Difondre i incrementar el coneixement sobre aquest tema en el conjunt de l’organització.
Com a corol·lari, entre les seves funcions hi ha:
- Promoure la definició de competències dins dels diferents centres, unitats, programes, etc... de la CSPT d’acord amb els seus valors i amb els establerts per les societats científiques.
- Promoure en la CSPT la conducció directiva de fòrums professionals sèniors, tant formals com informals, que permetin i facilitin reflexionar sobre la pràctica. Conscients que és la millor via per difondre al si de l’organització els valors del professionalisme i del model assistencial de la Institució, així com per incrementar la connexió amb la societat i fer llum als seus nous valors.
- Detecció de gaps entre la importància i el nivell de formació dels diferents àmbits competencials, proposant les mesures de formació al CIF o, si escau, als òrgans i direccions pertinents.
- Conèixer la utilitat i les limitacions dels diferents instruments d’avaluació de competències i de quins serien més idonis en cada cas.
- Promoure experiències d’avaluació de competències a la CSPT, facilitant les connexions i la logística de les experiències d’avaluació de competències que hi puguin haver en altres àmbits de la CSPT o fora.
- Proposar les habilitats i actituds que siguin consubstancials al model assistencial de la CSPT, i que com a tal s’hagin de promoure i requerir en la manera de fer de tots els treballadors, per a qualsevol funció o tasca.
FUNCIONAMENT
El juny de 2008 es va renovar i reorganitzar el comitè en la seva composició i el seu funcionament. Respecte a la composició del comitè, s’ha incorporat un R4 i una infermera d’Atenció Primària.
El funcionament del comitè es desenvolupa en dos grups de treball:
- Aplicació a la CSPT de les competències professionals i col·laboració amb docència i Programa MEF Taulí. Liderat per la Dra. P. Rivera, com a vicepresidenta i posteriorment presidenta del comitè.
La Dra. P. Rivera és membre del Comitè Institucional de Docència (CID) i ha de promoure el Model MEF del Taulí.
- Benchmarch i pàgina Web sobre competències professionals. Liderat pel Dr. A. Nogueras.
La reunió plenària del comitè és bimensual i les reunions dels subgrups són mensuals i independents a la plenària.
ACTIVITAT
- Durant l’any 2008 s’han realitzat 3 sessions ordinàries i 3 reunions del grup Benmarch i pàgina Web.
- L'assistència a les reunions durant el 2008 ha estat d’un 78,79%.
- S'han posat en marxa els 2 grups de treball del comitè:
- Aplicació a la CSPT de les competències professionals i col·laboració amb docència i Programa MEF Taulí.
- Benchmarch i pàgina Web sobre competències professionals.
- El comitè ha treballat en els següents temes:
- Posicionament del CICP respecte a l’objecció de consciència i transfusions en els testimonis de Jehovà.
- Reflexió, discussió i aprovació del replantejament de la carrera professional en la CSPT.
- La pàgina Web del comitè està actualitzada i en funcionament. S’ha revisat la bibliografia i la que s’ha considerat rellevant està penjada a la Intranet.
Durant el 2008 s’han realitzat 2537 entrades a la Intranet i 1619 durant el 2007.
S’han presentat i discutit els següents articles:
- Boor K, Scheele F, van der Vleuten CP, Teunissen PW, den Breejen EM,Scherpbier AJ; "How undergraduate clinical learning climates differ: a multi-method case study". Med Educ. 2008 Oct;42(10):1029-36.
- Violato C, Lockyer JM, Fidler H; "Changes in performance: a 5-year longitudinal study of participants in a multi-source feedback programme". Med Educ. 2008 Oct;42(10):1007-13.
- Maker VK, Donnelly MB; "Surgical resident peer evaluations-what have we learned". J Surg Educ. 2008 Jan-Feb;65(1):8-16.
- Kroll L, Singleton A, Collier J, Rees Jones I; "Learning not to take it seriously: junior doctors' accounts of error". Med Educ. 2008 Oct;42(10):982-90.
- Haidet P, Kelly PA, Bentley S, Blatt B, Chou CL, Fortin AH 6th, Gordon G, Gracey C, Harrell H, Hatem DS, Helmer D, Paterniti DA, Wagner D, Inui TS; Communication, Curriculum, and Culture Study Group; "Not the same everywhere. Patient-centered learning environments at nine medical schools". J Gen Intern Med. 2006 May;21(5):405-9.
- Haidet P, Kelly PA, Chou C; Communication, Cirriculum, and Culture Study Group; "Characterizing the patient-centeredness of hidden curricula in medical schools: development and validation of a new measure". Acad Med. 2005 Jan;80(1):44-50.
S’ha fet la traducció de l’instrument C3 i s’ha distribuït al CID, Dr. De Nadal i Dr. S. Navarro.
- Humphrey HJ, Smith K, Reddy S, Scott D, Madara JL, Arora VM; "Promoting an environment of professionalism: the University of Chicago "Roadmap"". Acad Med. 2007 Nov;82(11):1098-107. Erratum in: Acad Med. 2008 Nov;83(11):1048.
- Rider EA, Keefer CH; "Communication skills competencies: definitions and a teaching toolbox". Med Educ. 2006 Jul;40(7):624-9. S’ha fet la traducció al castellà del mateix.
|