INFORME ANUAL 2008

Estructura organitzativa > Consell Professional

 

Antonio Nogueras Rimblas President delegat
INFORME 2008


El Consell Professional és un òrgan assessor/consultor intern al servei de l’organització de la Corporació Sanitària Parc Taulí (CSPT), i té les següents funcions:

  1. La coordinació dels diferents comitès institucionals de la CSPT
  2. Impulsar el professionalisme
  3. Canalitzar l'opinió dels professionals sobre temes que els òrgans directius considerin adients

En aquest sentit és un òrgan de participació dels professionals per facilitar la presa de decisions als òrgans directius. Per tant, no és un òrgan executiu i exclou específicament les reclamacions o conflictes laborals.

La presidència correspon a la Direcció General de la CSPT i el seu plenari està constituït fins a un màxim de 20 membres: presidència delegada, secretària, direcció científica, els presidents dels comitès institucionals, i un màxim de 7 membres ad personam, dels quals dos són els presidents de les associacions professionals (APF i API; en tant que les associacions de professionals i no sindicats).

El Consell Professional també compta amb membres assessors honoraris, com a reconeixement a professionals d’especial vàlua quan deixen de pertànyer a la Corporació.

La participació en el Consell Professional i en els comitès institucionals que l’integren és reconeguda com implicació professional amb l’empresa i puntua en el desenvolupament professional. A dia d’avui hi participen un total de 147 professionals, s’ha incrementat la participació d’infermeria, existint 11 comitès institucionals: Competències Professionals, Docència, Ètica Assistencial, Farmacoterapèutica, Formació, Guies Clíniques, Història Clínica Electrònica i Documentació Hospitalària, Infeccioses, Mortalitat, Innovació i Recerca i Avaluació Tecnològica Assistencial.

La seva activitat es realitza mitjançant les reunions plenàries mensuals i la constitució de grups ad hoc segons els temes a tractar.

Els informes del plenari del Consell Professional s’eleven al Consell de Direcció de la CSPT.

Per tal d’evitar que es pugui visualitzar la seva activitat o reflexions com un sistema paral·lel o independent de la línia jeràrquica, les direccions executives són invitades permanents del plenari amb independència de la seva habitual relació amb els diferents comitès institucionals.
Així mateix,  la presidència delegada del Consell Professional forma part del Comitè  Directiu Assistencial que depèn del consell de direcció de la CSPT i està integrat pels directors executius i presidit per la DG.

ACTIVITAT ORDINÀRIA

Durant el 2008 s’han realitzat un total de 9 reunions plenàries.
Informació rebuda per membres externs al Consell Professional (CP):

  • Presentació DPO. Sr. X. Baro
  • Pla d’actuació envers les agressions als professionals sanitaris del Parc Taulí. Sr. X. Baro. Juny
  • Presentació Institut Oncològic del Vallès. Dr. E. Saigí. Juny
  • Desenvolupament de la CSPT 2003-08. Sr. Gallego. Octubre
  • Maneig de l’error per a la millora continuada. Experiència del Servei de Cirurgia. Dr. P. Rebasa i Dr. S. Navarro

Temes presentats per membres del Consell Professional (CP):

  • Objectius d’acreditació hospitalària que afecten al CP
  • Exposició de l’organització de la recerca a la CPT. Convidats: Direccions clíniques HS, Direcció Infermeria HS, Coordinador docent SMPT
  • Proposta nivell D i canvis en la carrera professional
  • Conveni signat amb l’Institut de Medicina Legal de Catalunya
  • Pla Institucional de Formació
  • Memòria del Comitè Institucional de Mortalitat (CIM)
  • Objecció de consciència
  • Informe del Comitè d’Història Clínica Electrònica i Documentació Hospitalària (CHCe-DH)
  • Informe del Cap d’Estudis sobre els tutors

L’assistència mitja a les reunions és del 68% d’assistents, un 24% d’excusats i un 7% d’absentisme.


Resultats a destacar de l'activitat ordinària

  • S’ha mantingut l’activitat ordinària en els nomenaments dels diferents comitès institucionals, nomenaments de tutors MEF, aprovació dels diferents documents d’ajuda a la presa de decisions clíniques, consentiments informats i documents de cada un dels comitès institucionals.
  • S’ha sol·licitat en els nous espais de l’hospital, habilitar espais adequats per dialogar amb les famílies. Sol·licitud enviada a la DEHS.
  • Petició per tenir accés, des de fora de l’hospital, a la Intranet i així poder accedir a la Biblioteca. S’està treballant el tema.
  • S’ha elaborat el circuit per a les propostes de nomenament de tutors vehiculitzat pel CID.


GRUPS AD HOC DEL CONSELL PROFESSIONAL

  1. Grup ad hoc per a la proposta de nous membres ad personam en el Consell Professional. Grup constituït per: Dr. G. Diestre, Dra. M. Gil, Sra. M. Macarro, Dr. A. Nogueras, Sra. R. Prat i Dra. M. Torra. Proposta presentada, aprovada i nomenament efectuat per la direcció general.
  2. Grup ad hoc davant les discrepàncies entre algunes normes internes de serveis i les institucionals. Decisió d’informar cada vegada que es detecti discrepància entre les recomanacions del comitès i la pràctica assistencial. Grup constituït per la Presidència Delegada del CP, la Direcció del Centre per la Qualitat i els presidents dels comitès  de Guies clíniques, Farmacoterapèutica i infeccioses. S’ha transmès notificació sobre la utilització de l’Ertapenem.
  3. Grup ad hoc d’Adequació terapèutica. Participen els presidents dels comitès d’Ètica, Mortalitat i Competències Professionals. S’ha fet una proposta d’un curs pilot en formació sobre Atenció al final de la vida.
  4. Grup ad hoc de Contenció Física. El grup està constituït pels presidents dels comitès d’ Ètica Assistencial, Guies Clíniques, Història Clínica electrònica i Documentació Hospitalària i Direcció del Centre per la Qualitat). Responsable Sra. M. Macarro.
  5. Grup ad hoc d’Objecció de consciència dels professionals a la CPT. El grup està constituït per: Dr. G. Diestre, Sr. P. Hernando, Dr. A. Nogueras, Dr. J. Mestre (membres del CP) i membres externs al CP: Sra. D. Ortiz i Sra. C. Hernández. S’ha acordat fer una jornada de reflexió de tota la CSPT i s’ha dissenyat el format i el model de la jornada de reflexió sobre l’objecció de consciència dels professionals a la CSPT.

OBJECTIUS TRANSVERSALS ESPECÍFICS I GRAU D'ASSOLIMENT

  1. Programa model MEF Taulí
    S’ha reorganitzat el Comitè Institucional de Docència (CID) incorporant-s'hi un representant del Comitè Institucional de Competències Professionals (CICP), Dra. J. Rivera, amb l’objectiu específic de desenvolupar-lo.

  2. Com millorar la presa de decisions clíniques i la seguretat i satisfacció dels pacients?  Davant el dèficit de professionals en l’entorn, com fer atractiva la Institució per retenir i atraure professionals?
    S’ha elaborat el resum de les recomanacions del Consell Professional. Presentació del resum al Consell de Direcció i difusió del document a la Intranet.

  3. Reorganització del Consell Professional

    Accions dutes a terme:

    1. Presentació del Consell Professional i els seus canvis d’organització al Consell de Govern. Aprovat maig 2008.
    2. S’han incorporat al CP 4 nous membres ad personam.
    3. Incorporació de MEF als comitès de: CICP, CIM, CII, CHCe-DH i CEA.
    4. Ampliació d’infermeria i altres professionals als comitès institucionals. El percentatge de metges ha baixat al 65%.
    5. S’ha actualitzat i homogeneïtzat el format dels documents sobre l’operativa i estratègies dels comitès i s’ha incorporat a la missió dels comitès que, a més, són un òrgan de transmissió de l’opinió professional i s’han de coordinar amb la resta de comitès a través del CP. Aprovat pel Consell de Direcció.
    6. En relació als nomenaments dels presidents dels diferents comitès institucionals s’ha acordat que, seguint els mecanismes del document d’operativa i estratègies del CP, les propostes de nomenaments que ha de fer la direcció general han d’arribar consensuades amb les direccions executives de la CSPT.
    7. S’ha acordat que, de manera periòdica i reglada, els diferents presidents dels comitès institucionals assisteixin als comitès de direcció de l’Hospital de Sabadell i dels centres que així ho requereixin.
    8. S’ha nomenat el Cap d’Estudis, el qual assumeix la presidència del Comitè Institucional de Docència (CID) i la Comissió de Docència. S’ha reestructurat el CID i s’ha organitzat per temes i no per representació d’àmbits.
    9. S’ha adscrit la presidència del Comitè Institucional de Recerca (CIR) a la Direcció Científica. El CIR s’ha reestructurat i passa a denominar-se Comitè Institucional de Recerca i Innovació (CIRI). S’han canviat els criteris i sistemes d’adjudicació de les beques CIR.
    10. S’ha refundat el Comitè Institucional de Tecnologies (CIT) amb el nom de Comitè Institucional d’Avaluació Tecnològica Assistencial (CIATA). El primer objectiu que se li ha assignat és la valoració de les ecografies a la CSPT.
    11. S’ha reestructurat el CICP.
    12. S’ha incorporat al Consell Professional la Direcció del Centre per la Qualitat.

 

 

© 2009 Centre de Comunicació - Corporació Sanitària i Universitària Parc Taulí - Parc Taulí, 1, 08208 Sabadell Tel. 93 745 83 80 - ccc@tauli.cat