Informe Anual 2009- Anar a l'inici
 
 Síntesi de l'Informe Anual 2009 en pdf >>

triangleEstructura organitzativa > Consell Professional

 

Antonio Nogueras Rimblas - President delegat
INFORME 2009


PRESENTACIÓ

El Consell Professional és un òrgan assessor/consultor intern al servei de l’organització de la Corporació Sanitària i Universitària Parc Taulí (CSUPT), i té les següents funcions:

  • Coordinar els diferents comitès institucionals de la CSUPT.

  • Impulsar el professionalisme.

  • Canalitzar l’opinió dels professionals sobre temes que els òrgans directius considerin adients.

En aquest sentit és un òrgan de participació dels professionals per facilitar la presa de decisions als òrgans directius. Per tant, no és un òrgan executiu i exclou específicament les reclamacions o conflictes laborals.

El Consell Professional està integrat per 11 comitès institucionals: Competències Professionals, Docència, Ètica Assistencial, Farmacoterapèutica, Formació, Guies Clíniques, Història Clínica Electrònica i Documentació Hospitalària, Infeccioses, Mortalitat, Innovació i Recerca, i Avaluació Tecnològica Assistencial.

La Presidència correspon a la Direcció General de la Corporació i el seu plenari està constituït per 23 membres. El Consell Professional també compta amb membres assessors honoraris, com a reconeixement a professionals d’especial vàlua quan deixen de pertànyer a la Corporació.

La participació en el Consell Professional, i en els comitès institucionals que l’integren, és reconeguda com a implicació professional amb l’empresa i puntua en el desenvolupament professional. Actualment hi participen un total de 154 professionals, dels quals el 60% són metges. La participació de dones en els comitès institucionals i en el consell Professional és d’un 60%.

La seva activitat es realitza en les reunions plenàries mensuals i la constitució de grups ad hoc segons els temes a tractar. Els informes del plenari del Consell Professional s’eleven al Consell de Direcció de la CSUPT.

Per tal d’evitar que es pugui visualitzar la seva activitat o reflexions com un sistema paral·lel o independent de la línia jeràrquica, les direccions executives són convidades permanents del plenari, amb independència de la seva habitual relació amb els diferents comitès institucionals. Així mateix, la presidència delegada del Consell Professional forma part del Comitè  Directiu Assistencial, que depèn del Consell de Direcció de la CSUPT.

 

ACTIVITAT ORDINÀRIA

Durant el 2009 s’han realitzat un total de 6 reunions plenàries.

Temes presentats per membres externs al Consell Professional (CP):

  • Prevenció dels accidents a la CSUPT. Visió global i èmfasi en el risc biològic. Dra. P. Peña. Servei de Prevenció.

Temes presentats per membres del Consell Professional:

  • Situació de l’objectiu de Política d’Atenció al Client de la CSUPT.

  • Situació de la utilització de les ecografies a la CSPT - President del Comitè Institucional d’Avaluació Tecnològica Assistencial (CIATA)

  • Pla Institucional de Formació - Presidenta del Comitè Institucional de Formació (CIF) 

  • Programa Institucional de sessions generals - Presidenta del Comitè Institucional de Formació (CIF)

  • Document i criteris sobre la figura del metge responsable provisional d’un pacient - Presidenta del Comitè d’Història Clínica Electrònica i Documentació Hospitalària (CHCE-DH)

  • Estat actual i futur de la història clínica Electrònica - Presidenta del Comitè d’Història Clínica Electrònica i Documentació Hospitalària (CHCE-DH)

  • Resultats del sistema de declaració anònima dels errors de medicació - Presidenta del Comitè Institucional de Farmacoterapèutica (CIFT)

  • Creació i funcionament del subcomitè farmacoterapèutic d’oncologia - Presidenta del Comitè Institucional de Farmacoterapèutica (CIFT)

  • Informació sobre la grip A - Presidenta del Comitè Institucional d’Infeccioses (CII).

Resultats a destacar de l’activitat ordinària

  • S’ha mantingut l’activitat ordinària en els nomenaments dels diferents comitès institucionals, nomenaments de tutors MEF, aprovació dels diferents documents d’ajuda a la presa de decisions clíniques, consentiments informats i documents de cada un dels comitès institucionals.

  • S'ha operativitzat la retirada de la Intranet de 27 documents d’ajuda a la presa de decisions clíniques, que no han estat adequadament revisats i actualitzats.

  • S’ha acordat i s'ha refrendat pel Comitè Directiu Assistencial que a la Intranet només es penjaran els documents d’ajuda a la presa de decisions clíniques que hagin passat pel Comitè Institucional de Guies Clíniques.


GRUPS AD HOC DEL CONSELL PROFESSIONAL

  • Grup ad hoc d’adequació terapèutica. S’ha realitzat la prova pilot del curs d’Atenció al final de la vida amb bons resultats de satisfacció i de millora dels participants en l'orientació al pacient. El grup ad hoc decideix centrar-se en l’Atenció al Final de la Vida i posa en marxa 4 línies d’actuació:

    • De coneixements. Responsables Dr. G. Diestre i Dr. A. Nogueras. Per agrupar i donar contingut homogeni i formal als coneixements i pràctiques a la institució sobre l’atenció al final de la vida.

    • D’habilitats. Responsable el Comitè Institucional de Mortalitat. Per començar a explotar la informació sobre el procés del final de la vida que el comitè avalua sistemàticament en els fulls de mortalitat.

    • D’actituds. Per disseminar la preocupació sobre la qualitat en l’atenció al final de la vida i l’hàbit de registrar-la en la història clínica. Per impulsar-lo es crea un grup ad hoc de reflexió constituït per 19 professionals, dotant-se de l’operativa de funcionament per poder complir els seus objectius. Es fa la reunió constitutiva del grup ad hoc.

    • De formació. Donar continuïtat al curs pilot sobre Atenció al final de la vida.

  • Grup ad hoc d’objecció de consciència dels professionals a la CSUPT. El grup està constituït pels membres del CP, Dr. G. Diestre, Sr. P. Hernando, Dr. A. Nogueras, Dr. J. Mestre, i pels membres externs al CP, Sra. D. Ortiz i Sra. C. Hernández.

    • Es va obrir una discussió implicant, a més del propi Consell Professional, a tots els comitès institucionals i als òrgans directius. Paral·lelament es va crear un fòrum de debat a la Intranet, obert a tots els professionals. I, finalment, es va celebrar la jornada d’objecció de consciència amb la participació de  76 professionals de la CSUPT i 10 professionals externs.

    • S’ha discutit en el Consell Professional i en els òrgans de direcció les conclusions de la jornada i el document sobre l’objecció de consciència modificat amb les aportacions obtingudes. Veure annex >>>

  • Grup ad hoc del Moodle i l’accés a la Intranet des de fora de l’espai físic de la CSUPT per part dels seus professionals. S’ha fet una reunió amb la direcció del Centre de Sistemes d’Informació per parlar sobre la possible incorporació del Moodle com a plataforma docent i sobre la viabilitat d'accedir a la Intranet des de fora de l'hospital. La Direcció del Centre de Sistemes d’Informació veu possible la incorporació de les dues possibilitats.

El mateix grup ad hoc, a través del CP, fa arribar a la Direcció del Centre de Sistemes d’Informació la proposta que la CSUPT migri cap al programari lliure a nivell d’usuari.

  • Grup ad hoc de contenció física. Liderat per la Direcció del Centre per la Qualitat. S’ha presentat i aprovat la guia, coordinada per les indicacions del CIGC i del CEA i l’operativa per a la seva materialització. S’ha presentat al Comitè Directiu Assistencial (CDA) la petició de garantir el material  homologat necessari al respecte, fet que ha estat aprovat i que s’està operativitzant.

Se sol·licita la continuïtat del grup ad hoc amb la funció de difusió i coneixement de la guia als diferents àmbits.